Saturday, August 27, 2011

Ramdahan berlalu, Syawal mendatang




Assalamualaikum dan semoga semua sihat hendak-Nya.

"Ramadhan almost come to an end. The of Al-Qadr will coming. Keep motivate ourselves and others too to increase our good deeds in this blessed month in the hope of gaining His Redha and Pleasure"




Bulan ramadhan semakin hari semakin bertemu penghujungnya. Malah. Bulan Syawal pula semakin dekat datang bertandang. Walaubagaimanapun dan apa jua bulan yang mendatang, kita perlu sentiasa yakin dengan setiap hikmah yang telah Allah tetapkan dalam bulan-bulan Islam tersebut. Jika diberi peluang, kita seharusnya merebut peluang itu kerana ramadahn tahun hadapan belum tentu kita akan sempat nikmatinya.

Namun, dengan kedatangannya syawal ni juga ramai orang yang berhabis duit untuk mendapatkan apa yang dihajati. Baju baru, kasut baru, beg baru. Semua nak baru. Bukan tak boleh, tapi biarlah berpada-pada dan ikutlah kemampuan kita jangan sampai berhutang keliling pinggang. Bila kita berbelanja, kita kena sentiasa muhasabah diri, kita berhabis duit menggila, tapi kita lupa sebenarnya ada lagi insan yang tak bernasib baik seperti kita.



Dimana? Di Palastine. Fikirkan


Bila Aidilfitri menjelma, ada satu perkara yang aku sangat teruja. iaitu melihat kanak-kanak yang comel berpakaian baju melayu, baju kurung dan bertudung. Memang comel. Kadang-kadang ada yang pakai gaun, skirt, t-shirt, seluar jean. Semua comel-comel. Lagi comel bila kanak-kanak tu petah berkata-kata, pandai melirik mata dan tersenuyum bila kita tengok dia.



Comel kan?


Sempena kedatangannya Syawal, kepada yang mengenali diri aku ini, baik rakan-rakan sekelas, blogger-blogger, saudara mara atau sesiapa sahaja, aku ingin memohon maaf atas segala kekhilafan yang pernah aku lakukan. Yang sedar lebih-lebih lagi yang tidak sedar. Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin.


Ampun dan maaf seandainya
TERkasar bahasa
TERsilap bicara
TERmarah yang tak kena
TERtanya tak tentu hala
TERsasul yang tak sengaja
TERpukul kat mana-mana
TERpekik di telinga
TERhantuk di kepala
TERpinjam harta-benda
TERemosi tak semena-mena
TERumpat bila-bila
TERhutang kat siapa-siapa
dan segala TER lagi
semoga kita saling memaafi


Semoga Aidilfitri kali ini lebih bermakna buat kalian. Wassalam.
2 anak murid kena cubit Links to this post

Friday, August 19, 2011

# Apa Guna?





[sumber : Tumblr]


Assalamualaikum. Bulan-bulan ramadhan ni elok juga kita tambah-tambahkan makanan rohani untuk jiwa. Dari duduk melepak buang masa kedai makan asyik makan je, tapi bab-bab makanan rohani sikitlah punya liat.


  • Apa guna jadi lelaki KACAK, kalau baca Quran pun merangkak-rangkak.

Memang tak dinafikan kecantikan paras rupa itu kurniaan Allah. tetapi apakah salahnya dengan kecantikan paras rupa itu kita tambahkan serinya dengan menggiatkan diri dengan membaca Al-Quran. Baca satu muka surat sehari pun tidak mengapa, janji kita ikhlas membacanya. Baca perlahan-lahan atau merangkak-rangkak pun tidak mengapa kerana jika kita berusaha membacanya setiap hari, semakin lancar. macam kita hafal sifir, hafal vocabulary BI masa sekolah rendah, bila hafal tiap-tiap hari InsyaAllah tidak merangkak-rangkak lagi.

Aku ada satu kisah benar dimana aku ada seorang rakan yang tidak reti membaca doa Surah Yassin. Biasa kita tengok ada dekat belakang buku kecil Yassin tu kan? Ok, bukan nak mengaibkan malah doa Yassin merupakan salah satu doa yang septutnya kita lancar membacanya. Lebih-lebih lagi ayat Qursi. Kalau dihafal, itu lebih baik. Jadi boleh la anda mula melancarkan lidah dengan membaca doa Surah Yassin dan ayat Qursi, supaya bila ada majlis tidaklah malu bila disuruh Pak Imam.


  • Apa guna jadi perempuan CANTIK, kalau Pukul 12.00 Tengahari pun tak celik-celik.

Ini satu masalah bila perempuan zaman moden ini termasuklah aku sendiri. Kadang-kadang bila terlalu letih, kita akan terlajak tidur sampai ke matahari naik. Lebih-lebih lagi bila kawan-kawan atau ahli keluarga jenis yang tak ambil kisah benda-benda ni semua.

Cara macam mana korang semua nak elak diri dari dicop sebagai perempuan yang pemalas dan bangun lewat. Korang set jam, atau pesan dengan orang terdekat supaya kejut korang untuk solat Subuh. Lepas subuh, korang mengaji, kemas katil, pergi lah dapur kemas apa-apa yang patut atau korang buatlah apa-apa janji korang tak terlentok tidur. Mesti lepas tu ngantuk kan? sebab bangun awal pagi, so dalam tengahari selepas solat zohor tu korang tidur la dengan sepuas-puasnya. Waktu selepas zohor adalah waktu paling afdhal untuk tidur, sebab bila bangun kita tidak akan mengantuk atau letih sedikit pun. So, cuba korang amalkan hari-hari. Mesti boleh punya.


  • Apa guna Allah bagi HIDAYAH, kalau nak SOLAT pun sikit punya PAYAH.

Allah sentiasa memberi hidayah kepada hambanya. Tetapi hidayah itu tidak akan berharga jika kita tidak pandai menghargai. Terutama dalam solat. Sebenarnya tahu solat tu wajib, bila solat lewat kira berdosa. Tapi buat juga. Jadi sama-sama lah kita beringat, bila kita menjaga solat kita, kita akan terhindar dari melakukan yang tidak baik dan sia-sia.

Pensyarah aku pernah pesan pada kami dalam kelas:

Pensyarah : Kita boleh uji pasangan kita ni jenis mementingkan sembahyang atau tidak.

Guru pelatih : Bagaimana kita nak tahu dan nak uji pasangan kita tu jenis sembahyang ke tak?

Pensyarah : Cuba ajak pasangan anda shoping atau keluar jalan-jalan, lepas tu kata la awak jalan tu, tengok-tengok jam dekat masuk waktu Zohor, apa kata korang cuba buat-buat lalu depan masjid atau surau berdekatan. tengok reaksi pasangan korang tu. Dia buat tak tahu atau ajak korang singgah solat. So, dari situ lah kita boleh tahu pasangan kita ni jenis alert bab-bab solat ni. Bila solat lengkap, InsyaAllah yang lain ok. Lulus jadi suami @ isteri.

Guru pelatih : Oooo.. macam tu ya Encik, boleh la kami cuba nanti. (sambil tersengih-sengih mengatur strategi)

Melalui dialog diatas, boleh la korang semua aplikasikan dalam perhubungan korang. Sama-samalah saling mengingati ye.


  • Apa guna jadi MANUSIA, kalau umur Allah bagi kita SIA-SIA.

Manusia jenis ini selalu berdoa minta dipanjangkan umur, tetapi bila Allah bagi umur yang panjang dia tidak beribadat (peringatan untuk diri saya juga). Sebenarnya konsep minta pada Allah untuk panjang umur ini adalah supaya apabila umur dilanjutkan, kita berusaha menambahbaik amal ibadah yang tak sempat dilakukan semasa muda dan kita boleh buat masa Allah bagi kesempatan tersebut.

Kalau asyik berdoa panjang umur segala bagai tapi tidak berubah, asyik buat maksiat, buat perkara lagha, dan tak insaf-insaf. Itu kan dah dikira kerugian bagi kita. Jadi, tidak salah bermohon untuk dipanjangkan umur kepada Allah, asalkan niat kita itu betul.


  • Apa guna HARTA MELIMPAH, kalau nak hulur kepada yg memerlukan pun SUSAH.

Kalau harta banyak, duit berkepuk-kepuk dalam beg duit tu, bila bab-bab menderma dekat masjid, derma anak yantim, tolong orang susah-susah, beli buku agama punya lah payah Na'uzubillah. Jadi apaguna banyak harta tapi tak disalurkan kearah kebaikan. Biarlah kita beri tu sedikit asalkan kita ikhlas dari tidak memberi langsung.

Ada juga jensi manusia yang risau kekayaannya akan habis bila dia keluarkan duit untuk benda-benda bukan kepentingannya. Tapi dia tak tahu yang bila beri 10, Allah balas 100,. Beri 300 Allah balah 300 000. Kadang-kadang Allah akan balas bila kita susah, kita tak akan putus duit. Dan kadang-kadang Allah akan balas bila kita susah, orang lain dengan mudahnya akan membantu. jadi, sama-samalah kita saling memberi.

Wallahua'lam
Hanya Allah sahaja mengetahui
Sama-samalah kita saling mengingati
Yang baik itu datang dari Allah, yang kurang baik itu datang dari diri saya sendiri;.
Sekian, Wassalam.



3 anak murid kena cubit Links to this post

Thursday, August 18, 2011

Memorabilia cinta






Kalau memorabilia cinta masing-masing manusia itu indah, takkan wujud satu pepatah dimana :

"Allah sengaja temukan kita dengan orang yang salah sebelum kita berjumpa jodoh sebenar"

..sudah pasti dan jelas memorabilia cinta seseorang berbeza natara satu sama lain..


Allah itu Esa malah Agung tak tertanding yang lain. Setiap inci kehidupan termasuk jodoh kita sendiri adalah ketentuanNya. Kita perlu akur. Namun, Allah masih menyayangi hamba Nya dengan memberi peluang kepada kita untuk mencari cinta sejati di muka bumi umpama Cinta Adam dan Hawa. Jangan berlari terlalu laju kehadapan takut-takut diri sendiri tersungkur kelak. Dan jangan pula terlalu perlahan sehingga orang lain pula yang tersungkur. Itu tak adil dalam cinta. Jadi lah manusia yang matang.


"Kadang-kadang bila kita sudah memiliki sebuah cinta kita terlupa yang cinta itu masih perlu sentiasa dipupuk dan dibajai dengan kasih sayang. Kita terlalu yakin kita akan memiliki cinta itu sampai bila-bila pun. Apabila segalanya berakhir barulah kita akan menyedari kesilapan yang kita telah lakukan. Dan malangnya kesedaran itu sentiasa datang terlambat."



Bila seseorang jatuh cinta ketika dia baru kehilangan kekasih hati maka cinta yang tercipta itu bukanlah cinta sebenar melainkan hanya seperti ubat khayal yang bertindak sementara sahaja dan kemudian akan merosakkan hatinya dua kali ganda malah berganda-ganda lagi selepas itu…kerana sesungguhnya kita boleh menipu orang lain tetapi bukan hati kita sendiri.



Bila cinta putus ditengah jalan usahlah bermuram durja menyakiti diri sendiri. Bangkitlah dan mulakan cinta baru. Kerana setiap cinta yang hilang pasti akan ada pengganti. Usah mengharap pada yang tak pasti, usah merayu pada yang tak sudi. Cinta pertama tidak semestinya yang terbaik. Setiap cinta mempunyai keunikan dan kehangatan yang tersendiri. Janganlah terus terikat kepada cinta yang sudah pergi.


Jika bercinta janganlah kita menjadi hamba cinta. Seperti mana kita tidak mahu menjadi hamba duit kita juga tidak mahu mejadi hamba kepada cinta. Kuasai cinta. Jadilah tuan kepada cinta. Jangan biarkan cinta memperkotak-katikkan hidup. Gunalah akal dan fikiran.

Bila kita kecewa atau putus cinta kita selalu menyalahkan orang lain atas kegagalan cinta itu. Tapi pernahkah kita bermuhasabah dengan diri sendiri apa yang telah kita lakukan sehingga segala-galanya musnah. Kerana tanpa sedar kadang-kadang kita membuat kesilapan yang menutup pintu hati sang kekasih untuk terus mencintai kita. Kadang- kadang kita tewas dengan tipu helah orang ketiga yang sengaja mewujudkan jurang di antara kita.

Bila hidup menjadi tidak terurus kerana kecewa ingatlah setiap benda di dunia ini tidak akan kekal lama… tidak terkecuali CINTA. Jadi terimalah realiti… Di mana ada cinta disitu pasti akan ada perpisahan cuma masanya sekarang atau kemudian.


Sumber : http://www.ahsfantasy24.com


1 anak murid kena cubit Links to this post

Semarakkan Semangat Kemerdekaan


Assalamualaikum semua, di harapkan sempena bulan ramadahn ini sama-samalah kita menggandakan amal ibadah supaya kita tidak tergolong daripana manusia yang keciciran kemiskinan makanan rohani.

Pada penulisan sebelum ini, aku ada menceritakan tentang kesihatan aku terganggu akibat pembedahan kecil. Dan pada ketika itu aku sedang menjalankan Program Internship di SK Padang Kala di mana aku MC selama seminggu. Dan tatkala rakan-rakan berpus-pusu menimba ilmu ke kuliah, aku sibuk bula diarahkan ke sekolah untuk mengganti hari cuti sakit seminggu aku yang ada di wad bagi mencukupi jam kredit. Aku redha, biarlah ramai orang cakap aku tak patut ganti sebab ada sahaja manusia yang memonteng tapi tak kena tindakan, yang aku sakit Minor Operation ni pulak pihak kampus suruh ganti. Memang sekejap tetapi tak berperi kemanusiaan. Sabar je lah. Rezeki tak menyebelahi, aku redha. Dan dalam tempoh seminggu aku ganti Internship ni lah, aku dapat melibatkan diri dengan aktiviti sempena kemerdekaan. Ok, Teruskan pada topik.

Yang nak dikongsikan adalah tentang bulan kemerdekaan. Bila berada di sekolah, memang tak dinafikan banyak aktiviti yang dianjurkan. Tapi yang mengagumkan aku apabila guru-guru dan murid-murid Pendidikan Khas Integrasi di SK Padang Kala bersemangat tebal mewarna kain rentang sepanjang 20 meter sempena Bulan Kemerdekaan. Di ulangi, 20 meter, sangat panjang ya. bukan 2 depa. Kami melukis bersama-sama sampai sakit segala pinggang.


Murid Pendidikan Khas pun sibuk tolong cikgu-cikgu mewarna



Mengecat bunga raya


Guru-guru Pendidikan Khas bersemangat menjalankan tugas masing-masing



Penyelaras Pendidikan Khas berbaju kurung pun sibuk mengecat juga


Salam Kemerdekaan dari seluruh warga PPKI SKPK



Mewarna jalur yang tak berkesudahan. 20 meter tu. Sampai lenguh tangan.


Pembantu Pengurusan Murid (PPM) juga melibatkan diri


Aku pun turut sibuk menyumbang bakti.

Bendera masih belum siap di cat. Dalam minggu depan boleh agakanya nak digantung di sekeliling pintu pagar sekolah. Semoga kanak-kanak Pendidikan Khas mengerti apa itu Kemerdekaan. Sekurang-kurangnya dapat menyebut perkataan Merdeka!, itu sedah memadai.


Menyemarakkan semangat kemerdekaan tak semestinya dengan hanya dengan mengecat banner sepanjang 20 meter seperti inisiatif kami. Kita sebagai rakyat Malaysia juga boleh sama-sama bangga menyambut kemerdekaan dengan menceriakan rumah/ kediaman, kenderaan, blog/ laman web, mengecat sekolah dan sebagainya. Setakat ini sahaja untuk kali ini. Bertemu di penulisan akan datang.

Wassalam.



0 anak murid kena cubit Links to this post

Monday, August 15, 2011

Pembedahan Cinta




Hari ini aku berminat untuk kongsikan pada rakan-rakan tentang satu kisah pembedahan cinta. manusia yang berdepan dengan pembedahan cinta pasti akan mengambil masa yang lama untuk pulih seperti sedia kala. Apa itu pembedahan cinta? ianya bermaksud cinta + sayang = pengkhianatan. Ini bermaksud bermulanya sesuatu hubungan dengan kasih sayang yang telus dan berakhir dengan pengkhianatan yang tak pernah berkesudahan. Pengkhianatan ialah benda yang paling dibenci oleh sesiapa sahaja. Manusia mana suka dikhianati lebih-lebih lagi dalam hubungan berteraskan cinta dan sayang.

Aku dedahkan mata dan hati kalian dengan satu kisah sebenar yang berlaku terhadap salah seorang sahabat aku, bukan niat menghebahkan keaibannya, malah demi menyebarkan pengajaran kepada kita semua supaya jangan terlalu taksub dengan cinta. Kisah ini juga memberi peringatan kepada saya sendiri.

Watak dalam cerita ini :

Lelaki penyayang = K (bukan nama sebenar)
Lelaki keparat = A (bukan nama sebenar)
Perempuan = F (bukan nama sebenar)


Bab 1 : Pantai Cinta


[Pantai itu tenang, tetapi ketenangan itu itu tidak kekal tatkala ombah datang merempuh]


Alkisah, bermulalah percintaan tegar antara dua orang insan yang telah ditakdirkan Allah bertemu dalam sebuah temuduga. Pertemuan yang tidak disangka-sangka. Hanya dengan satu senyuman yang terukir lantas menusuk dijiwa dua insan ini. Lelaki ni namanye K dan yang perempuannya pula ialah F. Dari senyuman itu wujudlah satu perasaan ingin mengenali antara satu sama lain. Itu memang adat dan lumrah, keraia fitrah dimana lelaki tertarik dengan perempuan, dan begitu juga sebalinya. Berbekalkan nombor telefon yang tersimpan, mereka berhubung, dan tidak disangka-sangka Allah telah pertemukan mereka sekali lagi di dalam kampus pengajian yang sama, dan kelas kuliah yang sama.

Si K pun berjanji dengan F, "sy nak jage awk kat sana dengan sebaik mungkin selagi masih ada daya dalam diri saya". F merupakan gadis yg amat baik, menjaga pergaulan dgn lelaki dan seorang yg pendiam. Si K ni pula seorang yang keanak-anakkan. Mereka sangat menyayangi antara satu sama lain cuma si F ni tak pandai nak tunjuk rasa sayang dia pada si K. Tapi walaubagaimanapun masalah tersebut dapat di atasi dan merka bahagia seperti pasangan lain. Saling bergantung dan saling melengkapi anktara satu sama lain. Dalam pada itu K tidak langsung melupakan janji yang pernah diluahkan pada F, iaitu menjaganya dengan sebaik mungkin dan begitu juga F, siapa yang menyakiti K, itulah musuhnya.

Bab 2 : Kemelut

Namun, cinta mereka tidak kekal lama hanya satu tahun lebih sahaja. mereka terpaksa berpisah secara baik. Disebabkan asyik bergaduh dan tidak dapat menemui keserasiaan antara satu sama lain, maka mereka pun berpisah. Perpisahan itu tak pernah berjaya membuang rase sayang dalam hati masing-masing. malah mereka berdua masih berkawan dan mengambil berat antara satu sama lain. Masa berganti masa, genap setahun mereka berpisah si K ni pun telah memulakan hubungan yang baru brsama kekasih lain untuk menutup rasa kekecewaan bersama si F. F tidak dapat menerima kenyataan. Pada ketika itu hati F sakit dan K hanya mendiamkan diri. Ikatan cinta mereka telah pun terputus dan berakhir.


Bab 3 : Hujan sayang





Rasa sayang yang tidak pernah mati. K dihantui rasa bersalah. Setiap hari dalam kls matanya sayu melihat F. tapi dia hanya boleh menjaga F dari jauh. Tiap kali K n aweknya tserempak dgn F, K akan lari dan mengelak. K tidak sampai hati untuk berdepan dgn F. K hanya mampu berdoa agar F kuat dan tabah. Semakin hari K nmpk F makin kuat. Tuhan memakbulkan doa-doa K untuk F. K gembira melihat F tersenyum kembali. Apabila F dalam kesusuhan, K tetap menolong F walau apa jua keadaan. K tetap sayang F sama seperti saat mereka bersama dahulu, lebih dari kasih sayangnya terhadap kekasih K.



Pengkhianatan

K gembira melihat F gembira, namun tanpa K sedari F sudah mula berskandal dgn orang yang paling dibenci K iaitu A!! A ni kiranye parasit dalam kelas. Kebiasaanya akan memeprdaya perempuan dan menghancurkan perempuan yang pernah terlentok dalam ayat-ayat manisnya. Setakat ini sudah 4 orang perempuan terpedaya dengan muslihatnya. Semua perempuan diangkatnya seperti bidadari kononya sehingga perempuan itu mampu menyerahkan segalanya. Apabila masa cuti si A ini akan ke Sempadan negeri untuk melayan GRO. K tidak pernah langsung seteru dengan A walaupun mereka mendiami rumah sewa yang sama. Bagi K, A adalah musuh kerana A sentiase mencari peluang menjatuhkan K. Namun tanpa K duga. F menjadi perempuan simpanan A. F mengetahui A ade sudah ada kekasih di luar tetapi F langsung tidak mempeduli semua itu. F yang dulunya seorang yang baik, lemah lembut, pemalu, pendiam sudah mula berubah perwatakannya menjadi semakin teruk. Semakin hari semakin hilang arah hidupnya.




Bab 4 : Redha

[Mendekatkan diri pada Allah adalah jalan paling berkesan menemui kebahagiaan]


K semakin hilang pertimbangan dan berusaha juga memperbaiki F yang sudah hanyut tetapi tidak berdaya. K sangat berasa bersalah kerana pernah meningglkan F suatu masa dahulu. Janjinya hendak menjaga F terkubur begitu sahaja. F dengan kehanyutan hidupnya. K semakin hari semakin lemah, K telah menghidap satu penyakit yang amat sadis, namun F langsung tidak bertanya khabar tentang K. K semakin hari semakin sakit, cuba untuk menerima kenyataan dan redha dengan apa yang berlaku. Tidak disangka F yang pernah dia kenal dahulu sudah berubah menjadi perempuan yang amat menyayat hati sehingga mampu membiarkan maruah dirinya dipijak-pijak. K pasrah dan meneruskan hidup dengan dihantui rasa bersalah. janjinya hanya satu iaitu pada Allah, supaya mengembalikan F yang dahulu dan berada di sisi K hingga akhir nafasnya. K berdoa, membaca yassin dan membuat solat hajat setiap hari tanpa rasa putus asa untuk emmastikan F kembali kepangkal jalan.

Semoga doa K terhadap F dimakbulkan Ilahi. Sama-samalah kita doakan kebahagiaan mereka berdua. Dan semoga F dan A kembali ke pangkal jalan dan berubah. InsyaAllah.


Moralnya :
  • Apabila kita telah berjumpa dgn seseorang yg kita syg. Jgnlah kita mencari yg lebih baik dari itu. Kita patut hargai org yg berada di depan kita sebaik2nya. Jgn kita menoleh ke blakang lg kerana yg berlaku ttp dah berlaku. Semoga yg berlalu tidak berulang lg dan ingatlah,org yang paling kita syg,itulah yg paling cantik dan paling baik. Wlpun nk ikutkan byk lg yg cantik dan dan baik sprti yg kamu inginkan. Akhirnya tidak akan mendpt apa2. ♥

  • Perginya seorang yang kita sayang, Allah gantikan dengan beribu-ribu orang yang menyayangi & mencintai kita




[Cintailah yang maha Esa kerana dengan hanya bersamanya, kita tidak akan pernah rasa disakiti malah rasa lebih disayangi]


Categories 0 anak murid kena cubit Links to this post

Thursday, August 11, 2011

#Kenangan : Program Internship 2011




Assalamualaikum. Salam sejahtera dan salamat berpuasa semua. Harapnya semua sihat-sihat belaka. Aku sendiri pun semakin hari semakin sihat walaupun terasa lagi keperitan luka pembedahan hari tu. Apakan daya kena juga gigihkan diri berdepan dengan ujian Allah dengan tabah dan sabar.

Sudah sebulan berlalu di SK Padang Kala, Melor, Kelantan. Kenangan kami tinggal hanya kenangan di sana. Sepanjang kami di sana sebanyak 3 program yang telah kami anjurkan demi memenuhi tuntutan silibus pembelajaran di IPG. Justeru itu, beberapa program yang dijalankan begitu memberi impak yang positif kepada kami semua sebagai guru pelatih.


SK Padang Kala


Jauh di lubuk hati, aku rasa sangat bertuah di tetapkan praktikum dan internship di SK Padang Kala. Pentadbir yang berkomitmen, guru-guru aliran perdanan dan Guru Pendidikan Khas yang tidak jemu-jemu memberi tunjuk ajar sepanjang kami berada disini. Mereka langsung tidak pernah give up dengan tunjuk ajar dan dorongan yang diberikan kepada kami. Malah budaya di sekolah itu juga sangat mesra dan tidak pernah langsung ada rasa janggal apabila kami berada disini. Murid-murid yang penyayang dan menghormati guru. Itu yang membanggakan. Alhamdulillah, bersyukur sangat-sangat.

Kali ini aku nak kongsikan beberapa keping gambar sepanjang kami menganjurkan program di SK Padang Kala. Program ini diberi nama Program Kem Waja Uji Wira-Wira UPSR SKPK 2011. Diadakan selama 3 hari 2 malam dan semua murid Tahun 6 wajib menjadi peserta kem. Jom saksikan!


Gambar sikit Paper Work kami



Murid tahun 6 khusyuk mendengar taklimat LDK


Semasa makan pagi


Aktiviti senaman pagi. Bersemangat mereka buat Chicken Dance!


Berkumpul untuk main 'Cap Kali Cap' . Ingat lagi tak, kecik-kecik dulu kita selalu main permainan tu


Dalam dewan untuk bengkel Skor A



khemah murid perempuan yang telah siap


Murid lelaki di khemah masing-masing


LDK - Membuat binaan menggunakan straw


Ini tak tahu motif, sama ada mengantuk, bosan atau tengah koya.


Semasa majlis penutup


Malam BBQ - dasyat sungguh bakar ayam!


Kami bertiga bersiap-siap susun makanan untuk murid-murid


Cikgu Najwa - klik sini untuk ke blog Cikgu Wawa

Cikgu Shahir sedang mengetuai senaman pagi

cikgu izzatey


Cikgu Hazim berusaha keras mengemas peralatan khemah


Aku di celah tiang, masa ni makan tengahari


Itu sahaja gambar sepanjang program kami. Banyak lagi sebenarnya tapi tak ter'upload'. Semoga kami guru pelatih 5 orang akan sentiasa berhubungan baik dan semoga kenangan bersama di SKPK ini memberikan pengalaman serta pedoman untuk kami bawa dan aplikasi ketika kami menjadi guru sebebar kelak.


nota kaki :
  • kalau sesiapa orang kelantan, nak mintak posting baik anda semua ke SK Padang Kala. Kalau junior IPG Kampus Kota Bharu boleh la buat praktikum dan Internship disini. Mesti anda akan rasa sangat bertuah dan Tak kan pernah menyesal.
  • terharu dengan kemesraan dan hubungan sesama guru di SKPK, murid-murid yang ceria. sedih rasanya meningglkan mereka semua.


Categories , 3 anak murid kena cubit Links to this post
 

dunia.ku.dunia.cikgu Copyright © 2010 Designed by CikMas