Saturday, February 8, 2014

Benda penting masa pantang

Salam. Sambung lagi cerita berkaitan hal-hal bersalin, berpantang dan seangkatan dengannya.

Masa sebelum bersalin, aku dah buat research dan sesi temu bual dgn kawan-kawan rapat berkaitan set selepas bersalin, maksudnya barang apa yang wajib ada dan sangat penting masa pantang. 

1. Breastpump

Kenapa penting? Breastpump apa jenis pun yg korang pakai tu tak kisah asalkan ia berfungsi bantu korang keluarkan susu. Bayangkan sekarang banyak kes kuning kat baby, so jalan penyelesaian adalah bagi susu ibu start dia kuar dari perut sampai la 6 minggu kelahiran (tempoh jaundis). Pam banyak2 dan bagi kat baby sejam sekali sampai baby berak dan kencing kuning. 



Aku beli breastpump Medela Swing. Aku tak tau kenapa aku beli brand ni maybe sebab housemate dan kawan2 sekerja semuanya pakai brand medela. So aku banyak tanya diorang. Tak sakit. Susu pam cepat dan tak banyak part korang kena cuci masa basuh breastpump tu.

Alhamdulillah, bagus breastpump ni walaupun mahal. 

2. Param, pilis, tapel, herba mandian, pati ikan haruan

Benda ni semua orang pun tahu. Mesti pakai masa pantang. Tapi aku, aku sempat pakai seminggu je. Sebab lepas pakai param, pilis, tapel dan herba mandian ni badan aku jadi kena ruam, gatal-gatal yang amat. Tak dapat tidur sampai kena bengkak-bengkak merah. Tak memasal masa pantang, aku kena ulang alik pakar kulit semata kes gatal. So sampai habis pantang aku tak pakai langsung. Stok yang ada, aku campak kat tong sampah. 

Semua benda yg aku cakap tu penting sebab bila korang pakai badan korang rasa sangat ringan. Korang jangan sibuk beli yang kena bancuh tu. Korang beli je yang dah siap punya, tinggal sapu macam losyen ok. Mudah dah selamat.

3. Bengkung

Wajib  ada. Elok la beli 2 atau 3 helai sebab nanti pakai boleh ganti-ganti. Tak kan nak pakai sehelai je, bila masa nak basuh bila masa pulak nak pakai kat badan. So siap sedia dari awal. Bengkung tu cari yang selesa, serap peluh, panjang boleh sampai punggung dan boleh support bahagian peranakan. Itu penting. 

Setakat ni je dulu. Next entry nanti aku cerita lagi ok. Teruskan membaca.

0 anak murid kena cubit:

 

dunia.ku.dunia.cikgu Copyright © 2010 Designed by CikMas