Monday, March 28, 2011

TIPS MENGHADAPI TEMUDUGA IPG




Tips Menghadapi Temuduga atau Ujian Insak untuk memasuki IPG


Persiapkan diri dengan ilmu pengetahuan, segala isu-isu semasa terutama isu-isu pendidikan, barisan kabinet negara atau segala hal berkaitan Kementerian Pelajaran Malaysia.


berdasarkan pengalaman saya, kebiasaanya soalan yang ditanya semasa temuduga tersebut ialah isu semasa dan bagaimana kita jika sebagai guru mengatasi masalah tersebut dengan rasional dan berhemah tanpa melanggar etika seorang guru. selain itu juga, soalan yan di tanya juga berkisarkan barisan kabinet negara contoh seperti "siapakah Menteri Pelajaran pada 2007' dan soalan-soalan lain.

pemakaian yang sopan, berketrampilan, kemas dan menampakkan ciri-ciri seorang guru


semasa menghadiri temuduga, perkara pertama yang menjadi pandangan mata penemuduga adalah cara kamu berpakaian. bagi perempuan pastikan berbaju kurung atau baju yang tidak terlalu menjolok mata, mesti berkasut hitam bertumit, memakai stokin dan bersolek sedikit. solekan tidak perlu terlalu tebal hingga nampak macam hantu cina atau kuih tepung gomak. kalau lelaki, rambut tak perlulah macam artis, anda perlu datang dengan rambut pendek dan kemas. pakai tie dan baju kemeja plain. kalu berjalur tak perlu la jalur macam tikar getah.


keyakinan diri yang tinggi

setiap soalan yang diajukan oleh penemuduga, hendaklah kamu jawab dengan penuh keyakinan. reaksi muka tanpa ragu-ragu, kamu tidak perlu tergagap atau menunjukkan yang kamu seolah-olah tidak tahu perkara itu. jika kamu memang tidak boleh menjawab, cuba juga untuk menjawab tetapi pastikan reaksi muka kamu dalam keadaan yakin. jika penemuduga bertanya kamu, "betul kah apa yang dinyatakan kamu sebentar tadi". kamu perlu jawab "saya yakin dengan jawapan saya". jika dia menidakkan atau membidas, anda perlu akur dan jawablah dengan berhemah.


senyuman dan suara yang jelas dan lantang

sepanjang temuduga berlangsung pastikan anda murah senyuman. tetapi tidak perlulah senyum tidak bertempat hingga orang lain kata anda manusia tiga suku. anda senyum apabila perlu. selain itu, semasa menjawab sebarang pertanyaan atau sesi temuduga bersama penemuduga, suara anda perlulah jelas dan lantang. tak perlu juga untuk anda terjerit-jerit hingga mengganggu rakan anda berdikusi. cukuplah sekadar 1 bilik temuduga itu jelas tentang apa yang kamu perkatakan.


jangan ego atau membidas pandangan orang lain dengan biadap


seperti anda ketahui, temuduga bagi bakal guru pelatih nanti akan berada dalam 2 sesi. sesi 1 adalah individu dimana ia bertanyakan kelebihan dan tahap kemampuan anda. pencapaian anda di sekolah atau apa-apa sahaja yang menujukkan anda lebih dari orang lain. anda perlu tegaskan perkara tersebut. sesi 2 pula ialah perbincangan. penemuduga akan memberi 1 isu dan minta anda dan rakan dalam kumpulan untuk bincangkannya. semasa perbincangan, anda perlu menghormati pendapat rakan. jika anda hendak mebidas pastikan kata-kata membidas itu berhemah. contoh " maafkan saya, boleh saya mencelah" atau, "saya menyokong pendapat saudara. tetapi bagi pendapat saya pula... ".. dan sebagainya.... lagi satu, anda tidak perlulah conquer kesemua perbincangan tersebut hingga rakan lain tidak berpeluang untuk bercakap.


perlu tahu apa itu perbezaan bidang perguruan dengan profesion keguruan


kedua-dua perkara ini selalu dibahaskan oleh beberapa pihak terutama dalam temuduga. penemuduga hendak melihat sejauh mana pengetahuan kita tentang profesion tersebut. dan saya sendiri juga kadang-kadang keliru. jadi saya minta anda bertanya kepada golongan lebih arif tentang perkara ini. saya juga risau apa yang saya nyatakan kelak menjadi tidak kungruen dengan penytaan anda.



TINGKAHLAKU & ADAB SEMASA TEMUDUGA


  • Semasa hendak masuk ke bilik temuduga JANGANLAH gentar. Buatlah seperti biasa saja. Ucapkan “Selamat Pagi” atau “Selamat Petang” mengikut pada keadaan waktu. Ini nanti akan memberi perasaan mesra di antara anda dan penemuduga.
  • Jangan hulurkan tangan anda untuk berjabat tangan selagi penemuduga itu tidak berbuat gerakan dahulu yang ianya hendak berbuat demikian.
  • Janganlah anda duduk selagi tidak disuruh. Apabila anda disuruh duduk, ucapkan terima kasih dan duduklah dengan sempurna serta tegakkan badan. Jangan menggelisah.
  • Jangan anda letakkan barang-barang atau tangan ataupun siku anda di atas meja penemuduga itu.
  • Jangan anda cuba hendak mengalih keadaan kerusi yang disediakan itu.
  • Jangan goyang-goyangkan kaki ataupun menggerakkannya di sana sini. Jangan pula anda cuba hendak membaca surat-surat dan lain-lain kertas di atas meja penemuduga itu
  • Biarkan penemuduga itu memulakan temuduga.
  • Janganlah anda menjawab soalan-soalan dengan tergopoh-gapah. Sebaliknya jawablah dengan tenang dan jelas serta mudah didengar. Jawapan yang anda beri itu hendaklah tepat. Jangan bercakap panjang lebar, dan jangan gunakan bahasa kasar
  • Apabila bercakap pandanglah ke muka penemuduga itu. Jika ahli-ahli panel yang menemuduga itu lebih daripada seorang maka arahkan jawapan-jawapan anda kepada Ketua PanelGunakan perkataan seperti Tuan atau Puan pada orang yang tertentu dari masa ke semasa, tetapi janganlah selalu menggunakannya.
  • Jangan menyampuk semasa penemuduga itu sedang bercakap dan jangan sekali-kali berbalah dengannya.
  • Jangan merokok ataupun mengunyah apa-apa di dalam mulut.
  • Jangan sekali-kali mengeluarkan kata-kata yang tidak benar semasa dalam temuduga.
  • Biarkan penemuduga itu menamatkan temuduga.
  • Ucapkan terima kasih kepada penemuduga kerana memberi peluang kepada anda menyertai temuduga itu.

dari tangan si penulis biasa : cikmas


Categories , , ,

5 anak murid kena cubit:

++M!RzA++ on 8:04 AM, March 28, 2011 said... BALAS

akan dimanfaatkan.. :-) thankz banyak2 akak..

cik mas on 8:15 AM, March 28, 2011 said... BALAS

@ M!RzA

same2 sayang.. gud luck ok :)

Syazwani Zulkefli on 8:53 AM, March 28, 2011 said... BALAS

thanks sebab share akak. love this ! :)

Tinta Emas on 9:03 AM, March 28, 2011 said... BALAS

saya rasa kalau saya nk temuduga kali ke 2, saya tak sanggup!

tapi temuduga saya dulu tak macam gini...santai je...

bila temuduga utk konfirm jdi cikgu barulah kena teliti..

ramai cikgu2 yg kena marah..tapi buat pekakkan telinga jee sbb mrk akan lulus jugak akhirnya...

nuyui a.k.a miss YUI on 6:04 PM, March 29, 2011 said... BALAS

nice entry dear..byk mmbantu ni..

 

dunia.ku.dunia.cikgu Copyright © 2010 Designed by CikMas