Sunday, February 16, 2014

Masalah Breastpump Medela Swing

Salam. Aku minat betul nak share kat korang berkaitan breastpump ni. So sama-sama dapat ilmu. 

Hari ni hari ke 26 aku berpantang. Banyak dugaan, banyak pengalaman dan banyak juga ilmu baru aku dapat. 

Hari ni cerita pasal breastpump Medela Swing aku yang selalu buat hal masa pantang. Air susu yang di pam tu termasuk dalam tiub. Menggelabah tak ingat dah takut-takut pam aku rosak. Dah la mahal membelinya sampai nak keluar biji mata. Tapi aku punya tak la sampai masuk motor pam tu. Air susu masuk kat bahagian tiub.



Cara nak selesaikan masalah : 

1. Offkan secepat mungkin motor pam tu kalau korang dengar bunyi pelik dari pam korang. Korang akan perasan susu yang korang pam tak turun ke botol. Malah dia menuju ke tiub dengan laju. Apa lagi, sepantas kilat korang kena off kan ok.

2. Pastikan dekat tiub tu tiada setitik air pun. Maksudnya bila susu termasuk dalam tiub tu, cepat-cepatlah korang offkan motor. Cabut tiub dan korang tiup tiub tu sampai air susu tu keluar. Renjis-renjis skit tiub tu sampai yakin tiada langsung air.

3. Kalau pam susu, pastikan motor breastpump tu lebih tinggi dari korang. Maksudnya kalau korang pam bersila dekat lantai, letak la breastpump tu dekat atas meja atau pun kerusi. Supaya tiub tu elok je naik ke atas. Jadi angin tak la mudah masuk dan bagi tekanan pada tiub tu. Tak lah rosak nanti.

4.  Andaikata kalau susu dah termasuk dalam motor. Korang on je motor tu tanpa pam. Selama 5-15 minit. 30 minit lebih baik jika susu yg masuk tu banyak. Tujuan on kan motor tu, Biar air dalam motor tu kering. Kan motor tu nanti panas. Mesti susu boleh kering dalam pam masa tu. 

Ok. Ini sahaja perkongsian aku. Kebetulan juga aku tau ni dari baca blog seseorang. So aku try sendiri. Menjadi dan berkesan. Selamat mencuba! 

0 anak murid kena cubit:

 

dunia.ku.dunia.cikgu Copyright © 2010 Designed by CikMas