Tuesday, February 25, 2014

Pantang Bersalin Part 2



Salam. Sambung lagi berkaitan pantang bersalin. Aku bersalin di Hospital Batu Pahat. Tapi aku berpantang di Segamat rumah mertua aku. Cadangnya memang nak berpantang dengan mak sendiri tapi disebabkan mak tak berapa sihat, aku pantang rumah mertua. Alhamdulillah, mertua pun ok, baby dan aku pun serasi sepanjang 44 hari berpantang.

Mertua aku jenis yang kuat juga mengikut adat dan pantang tapi masih lagi boleh bertolak ansur. 

Pantang bersalin yang aku buat antaranya ialah : 

Bab makan.

Mertua aku jaga betul bab makan, yang gatal- gatal, pedas, berangin, berlendir, berlemak dan berminyak memang tak makan. So aku makan lauk yg rebus dan bakar je. 

Bab kerja berat. 

Yang ini paling mertua jaga.  Kata orang tua angkat cerek pun tak boleh. Jalan laju pun tak boleh. Jangan sampai peranakan bergoyang sebab masih lemah. Apetah lagi baring mengiring, risau peranakan akan senget. Sepanjang aku berpantang, aku ada je mengiring sebab menyusukan anak sambil baring. 

Bab memakai bengkung. 

Ini memang aku tak tinggal. awal-awal aku pakai bengkung yang ikat. Dah masuk sebulan aku pakai yg jenis cangkuk je. Sebab dah mula rasa rimas dan leceh pakai yg belit- belit ni. Serius letih. Kalau orang tolong pakaikan takpe. Ni pakai sendiri memang aku tak larat la nak sampaikan 44 hari tu. Korang jangan macam aku pulak. So pakailah bengkung yg lilit 7 meter ke, atau yang ikat tu sampai habis pantang ye.

Ok ini sahaja tips dan ingatan untuk kawan2. Nanti update lagi ye. Salam




0 anak murid kena cubit:

 

dunia.ku.dunia.cikgu Copyright © 2010 Designed by CikMas