Friday, May 6, 2011

CERPEN MISTIK : MERAH JAMBU [1]



assalamualaikum. kali ini aku akan kembali menulis dalam bentuk cerpen pendek. segala penceritaan dan watak-watak yang wujud adalah rekaan dan adaptasi pengalaman penulis semata-mata.


**********************************

BAB 1
AWAL JUN 2010.....


Kisah bermula apabila 4 orang sekawan menyewa di sebuah rumah teres murah di sebuah pekan kecil. Rumah teres merah jambu itu mempunyai 2 bilik tidur, 2 bilik air, dapur yang lengkap dengan peralatan dan garaj kereta yang mampu memuatkan sebiji kereta dan 2 biji motor. Memang sesuai dengan penyewanya perempuan. Di bahagian tepi garaj kereta tersebut melintang 5 dawai besi keras yang khususnya untuk mengampai pakaian jemuran. 4 orang sekawan tersebut bernama Ani, Dian, Cici dan Zunn. Mereka berempat ditakdirkan bertemu apabila masing-masing mendapat pekerjaan di kilang yang sama tidak jauh dari pekan tersebut.


Hari pertama


Berbekalkan sedikit ilmu agama di dada, Ani mengajak rakan-rakannya 'membersihkan' rumah. Usai solat isyak berjemaah, Ani bangun untuk mempersiapkan beberapa peralatan untuk mereka gunakan sebagai memagar rumah. Garam, limau nipis, lada hitam dan air bersih sebaldi. mereka duduk dalam halaqah dimana segala bahan-bahan diletakkan ditengah-tengah antara mereka. Ani mengetuai yassin tersebut sehingga selesai. mereka berempat berdiri dipenjuru rumah masing-masing dan Ani meminta rakannya semua ber'iqamah', berselawat Nabi, membaca 4 Qul dan bacaan ayat kursi dengan niat melindungi diri mereka dari gangguan jin, syaitan dan segala hasad dengki manusia. Alhamdulillah, segalanya selesai dengan teratur.



Jam menunjukkan tepat pada jarum 12.01 pagi, ketika mereka berempat duduk di bilik masing-masing, terdengar sesuatu dari arah tingkap dapur. seolah-olah seseorang sedang mencakar-cakar helaian tingkap disitu. berderau darah keempat-empat sekawan tersebut. siapakah gerangan yang mengetuk tingkap tersebut? berbunyi, tetapi tidak pula nampak akan kelibat manusia atau bayang-bayang tangan atau anggota badan yang lain. Musykil di situ. semakin berjurai peluh di badan, namun mereka cekalkan hati dengan anggapan hanya seekor kucing kelaparan yang mencari habuan cicaknya. setelah tidak ketemu kemuskilan itu, dengan pantas, mereka terus masuk bersama di bilik masing-masing dan tidur secara paksaan dalam ketakutan.



bersambung....

2 anak murid kena cubit:

cikcahya on 6:51 AM, May 08, 2011 said... BALAS

huh. ingat hantu la xdi.
suka baca penulisan cik mas :)

cik mas on 7:37 AM, May 08, 2011 said... BALAS

@cikcahya

thnks sayang.. teruskan membaca... insyaAllah cikmas akan selalu jenguk blog kamu :)

 

dunia.ku.dunia.cikgu Copyright © 2010 Designed by CikMas