Sunday, May 15, 2011

SELAMAT HARI GURU



assalamualaikum

maaf terlebih dahulu sebab lambat sangat perbaharui penulisan di blog kecil ini, aku terlalu sibuk dengan minggu peperiksaan.

sebenarnya aku ada satu cerita yang tak pernah dilupakan sampai hari ini. dan kenangan ini bila aku ingat balik memang menangis sebab terlalu rindu cikgu tersebut.


kawan-kawan, masa aku zaman sekolah dulu, aku sangat nakal, mungkin sebab duduk asrama. aku pun bukan pelajar yang pandai sangat, sedang-sedang sahaja. masa sekolah dulu aku jenis yang susah nak dengar kata, bilik kaunseling dan rotan tu ibarat kawan baik aku. satu hari aku pernah buat satu kesalahan dan aku tak perlu nyatakan, kesalahan melanggar peraturan asrama. warden aku iaitu Ustazah Kamariah memang sangat garang dan naik angin bila nampak muka aku kat mana-mana.

satu hari masa aku tengah siap-siap nak ke surau, aku sebenarnya terlewat untuk solat maghrib masa tu. siap-siap pakai telekung tiba-tiba Ustazah tu tampar muka aku 7 kali bertubi-tubi. rasa kebas telinga dan pipi ni. sakit sangat. dia kata dia tak pernah jumpa pelajar yang sangat nakal macam aku. dia marah dan maki aku macam-macam. aku diam, tunduk, menangis dan meminta maaf atas kesalahan aku. tapi ustazah tu diam dan terus beredar. sebelum ustazah tu pergi aku sempat bagi tahu ustazah satu ayat, aku cakap :


" ustazah, terima kasih sebab tampar saya, dan mulai saat ini saya akan berubah dan tak akan buat ustazah sedih lagi"

ustazah tu terus peluk aku dan menangis, dia kata aku ni anak baik dan dia mintak aku belajar betul-betul supaya dapat keputusan SPM yang cemerlang.

dan dari situ lah aku berubah, walaupun keputusan SPM aku biasa-biasa sahaja, tapi aku sangat berterima kasih atas setiap apa yang telah cikgu aku buat pada aku masa dulu. aku tak pernah lupa jasa mereka, aku tak pernah juga amik hati bila mereka pukul aku, sakitkan aku. aku tetap sayang mereka. dan dari saat itu aku berubah jadi manusia yang baik dan tak ulang kesilapan aku lagi.

dan aku sangat berharap dapat jumpa ustazah tu lagi. aku nak cakap yang aku betul-betul sayang dekat dia. kalau dia tak tampar aku masa tu mesti aku tak berubah sampai bila-bila. sedih betul bila ingat perkara ini. aku harap korang dapat amik ikhtibar ari apa yang berlaku kat aku. dan jangan sesekali sakitkan hati cikgu kita, ilmu yang mereka ajar tu nanti tak berkat langsung. doa mereka sangat makbul. nikmatilah zaman persekolahan dengan kenikmatan, bukan macam aku, penuh kesakitan.

dan aku tak akan menyalahkan sesiapa jika anak murid aku tak dengar kata, nakal dan sebagainya. sebab aku tahu hukum karma tu wujud. apa yang telah aku buat dulu, aku terima nya sekarang. aku redha, dan aku sangat sayang semua murid-murid aku.






walau apapun, di kesempatan ini aku nak mengucapkan selamat hari guru kepada individu yang terlibat secara langsung dan tak langsung dalam bidang perguruan. jasa anda semua tidak akan terbalas. jadilah guru yang telus dan sejati. semoga rahmat sentiasa memayungi kita dan semoga kita sama-sama dilimpahi rezeki yang berlipat-lipat kali ganda dengan setiap ilmu yang telah kita sampaikan kepada setiap murid di sekolah.

sekali lagi aku tujukan khas penghargaan ini kepada bakal-bakal guru, cikgu-cikgu yg baru posting, yang pernah mengajar aku, cikgu-cikgu yang dah lama mengajar dimana-mana, cikgu-cikgu yg amik Master dan PHD.. pensyarah-pensyarah.. individu yg berkerja di KPM dan sesiapa sahaja yg terlibat dengan bidang perguruan... dan yg terakhir sekali selamat hari guru kepada semua cikgu-cikgu pendidikan khas di Malaysia! :)



sambutan hari guru pada kali ini adalah kali yang terakhir aku sambut di IPG, dan insyaAllah jika di panjangkan umur, tahun depan sambutan hari guru aku sambut sebagai seorang yang benar-benar bergelar guru. doakan kecemerlangan aku ya.

sebelum tu aku cuma nak tunjuk beberapa filem yang sesuai di tonton oleh guru-guru. banyak ikhtibar dari filem ini.



FILEM : LASKAR PELANGI






FILEM : PENSIL




DRAMA JUVANA : DI TV3 SETIAP HARI ISNIN






lagi satu ni vedio KAMI GURU MALAYSIA :


dari jari si penulis biasa : cikmas



Categories , , ,

15 anak murid kena cubit:

Apple Sweet on 7:18 PM, May 15, 2011 said... BALAS

Selamat hari guru cik mas

♥..cik_mas..♥ on 7:23 PM, May 15, 2011 said... BALAS

@Apple Sweet

thanks dear... :)

emieysandra on 7:42 PM, May 15, 2011 said... BALAS

wah..thun dpn sambut kt sek pulak yer.

Selamat Hari Guru kak, moge dpt menjalankan tugas dgn baik & sbar ^^

kinN~ on 9:40 PM, May 15, 2011 said... BALAS

selamat hari guru cik mas! moga nanti akan jadi guru yang tabah dan cekal.. ^___^

feel free to visit, SELAMAT HARI GURU

♥..cik_mas..♥ on 10:28 PM, May 15, 2011 said... BALAS

@emieysandra

thanks adik syg :)

♥..cik_mas..♥ on 10:28 PM, May 15, 2011 said... BALAS

@kinN~

kinn.. thanks sudi drop komen d blog cik mas ye syg... :) n thnks skali lagi wish hari guru :)

slmt berblogging dan take care slalu ye... :)

chegu abbas on 12:04 AM, May 16, 2011 said... BALAS

wah wah....selmat hari cik mas oi... cikgu buat kita ada sebab..

Ain Zulaikha on 12:13 AM, May 16, 2011 said... BALAS

kak mas selamat hari guru, mesti dapat banyak hadiah tak?

♥..cik_mas..♥ on 12:38 AM, May 16, 2011 said... BALAS

@chegu abbas

terima kasih abbas... :) memang pun cikgu tu sangat marah dgn aku, dan aku tak amik ati langsung dia tampar aku :)

kenangan tu....huhu

♥..cik_mas..♥ on 12:39 AM, May 16, 2011 said... BALAS

@Ain Zulaikha

mane dpt hadiahnye ain syg... akk kan belajar lagi, x jd ckgu lagi... hehe... thn depan baru jd cikgu :)

noyis gila kentang~~ on 12:42 AM, May 16, 2011 said... BALAS

selamat hari guru kak mas!!!!jd guru yg terbaik tau!!hehe.

btw,akak kene tag!:)
http://idupseorangnoyis.blogspot.com/2011/05/contest-comel-dalam-kelaparan.html

░♥si lampu neon♥░ on 3:58 AM, May 16, 2011 said... BALAS

aku kene lempar buku kat muka T__T ok ok..tapi tak dendam pun heheh selamat hari guru =P

アヌム ちゃん (FMTY) on 9:59 PM, May 16, 2011 said... BALAS

selamat hari guru :)

Ain Zulaikha on 10:30 PM, May 17, 2011 said... BALAS

adehhh tak jadi cikgu lagi ieh? heheheh

cikcahya on 2:53 AM, May 22, 2011 said... BALAS

msih belum terlambat nak ucapkan
selamat hari guru cik mas :)
smga menjdi guru yg berjaya :D

 

dunia.ku.dunia.cikgu Copyright © 2010 Designed by CikMas