Monday, June 6, 2011

Pelajar tak faham al-Fatihah

KUALA LUMPUR: Agak mengejutkan dan membimbangkan apabila kajian mendapati ramai pelajar sekolah menengah dan institusi pengajian tinggi (IPT) tidak memahami maksud surah al-Fatihah yang menjadi salah satu daripada 13 rukun solat.


Tokoh akademik dari Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Prof Emeritus Datuk Dr Isahak Haron berkata, hasil kajian dijalankannya mendapati lebih 80 peratus pelajar tingkatan dua dari beberapa sekolah menengah serta penuntut sebuah universiti gagal menjelaskan makna dan terjemahan surah berkenaan.


“Perkembangan itu ternyata membimbangkan kerana pemahaman dan penghayatan makna bacaan al-Fatihah amat penting untuk memperoleh kekhusyukan dalam sembahyang sekali gus memberi lebih kesan ke arah pembentukan Muslim sejati yang dituntut agama.

“Justeru, sistem pendidikan Islam di sekolah mesti menitikberatkan aspek pemahaman serta penghayatan dalam mengerjakan sembahyang...bukan hanya tertumpu kepada didikan pergerakan fizikal atau bacaan yang betul saja,” katanya.


Beliau berkata demikian dalam ucapan dasar ketika Forum Pendidikan Nasional bertema ‘Transformasi Pendidikan Nasional Hadapi Cabaran Pembangunan Ekonomi dan Perubahan Politik’ anjuran Majlis Perundingan Melayu Malaysia (MPM) di Kelab Sultan Sulaiman di sini, pagi semalam.


Pengerusi Panel Pendidikan MPM, Prof Datuk Dr Kamaruddin Kachar bertindak sebagai moderator forum itu manakala ahli panel terdiri daripada Naib Canselor Universiti Tun Abdul Razak (Unirazak), Prof Datuk Dr Md Zabid Abdul Rashid; Presiden Institut Pemasaran, Datuk Sharifah Mohd Ismail dan bekas pensyarah Universiti Malaya (UM), Prof Dr A Rahim A Rashid.

Pada masa sama, Dr Isahak menyuarakan kebimbangan terhadap nasib pelajar Melayu dari tahun dua hingga tingkatan lima yang masih tertakluk kepada pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).


Beliau berkata, mereka dikhuatiri bukan saja terus lemah dalam dua subjek teras itu, malah gagal menimba ilmu di sekolah sehingga terjerumus ke dalam gejala negatif bagi membuktikan kebolehan dan kelebihan masing-masing.






[1] Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[2] Pujian bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.
[3] Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
[4] Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).
[5] Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.
[6] Tunjukilah kami jalan yang lurus.
[7] Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang dimurkai ke atas mereka, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.


Kelebihan Al-Fatihah



1. Dibaca 41 kali bersama dengan surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan An-Naas sebelum tidur insya Allah akan dijaga dari sekalian bahaya kecuali mati.

2. Dibaca 41 kali setelah qabliah subuh (sebelum fardhu Subuh) akan dikurniakan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala:

a. Dimudahkan naik pangkat
b. Diluaskan rezeki
c. Dimudahkan membayar hutang
d. Disembuhkan dari penyakit
e. Orang yang lemah akan dikuatkan oleh Allah serta digalati, disegani dan dihormati
f. Disayangi oleh semua makhluk
g. Percakapan didengar orang
h. Selamat dari bala bencana

3. Diamalkan 7 kali selepas solat fardhu akan dikurniakan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala:

a. Berkat dalam kehidupan
b. Dihilangkan kesusahan di dunia dan akhirat.

4. Diamalkan 20 kali selepas solat fardhu tanpa berkata-kata akan diluaskan rezeki dan dikurniakan rezeki tanpa diduganya.

5. Jika dibaca 40 kali di air maka air itu akan menjadi ubat dari segala penyakit kecuali mati.

6. Ditulis dan dilebur dengan air dengan izin Allah akan hilang segala kerisauan, kesusahan dan ketidaktenangan hati dan jiwa.

7. Jika dibaca 121 kali oleh orang yang diikat / dipasung dengan khusyuk dan penuh keyakinan dan ditiup sebanyak 10 kali pada ikatan itu dengan izin Allah akan terlepas.

8. Jika ditulis kalimah pada kenderaan dan rumah akan terhindar dari perkara yang tidak baik termasuk kecurian.

9. Dibaca مَـٰلِكِ يَوۡمِ ٱلدِّينِ pada sebiji batu atau apa sahaja melainkan najis kemudian diletakkan pada kenderaan, insya Allah kenderaan tersebut tidak akan diganggu, dikacau atau dicuri dengan syarat selepas meletakkan batu tadi pada kenderaan tidak boleh menoleh lagi pada kenderaan tersebut (kita serahkan bulat-bulat penjagaannya kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala).

10. Dibaca وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ tiga kali senafas ditiup pada binatang garang atau orang zalim dengan izin Allah tidak akan dapat memudharatkan kita.


nota :
  • sama-sama lah kita renung-renungkan. jika kita diberikan kesihatan, dimurahkan rezeki atau dipanjang kan umur sehingga tua tetapi kita tidak berusaha memperbaiki diri dan menghayati Islam pasti kenikmatan hidup tidak akan dirasai dengan sempurna.
  • Al-fatihah lebih mujarab apabila kita berniat baik dan yakin sesungguh-sungguhnya dengan Tuhan iaitu Allah.

Categories , ,

13 anak murid kena cubit:

emi nizam on 4:45 AM, June 06, 2011 said... BALAS

tau x, anak buah saya tahun 2 bukan takat pandai baca alfatihah, tp meaning die pon satu persatu.. buakn ssuatu yg heran pon sbb masa tahun 1 mereka da belajar bende tu..

misyamissyou on 7:58 AM, June 08, 2011 said... BALAS

hm..rasenye sejak tadika..tu pn kalau masuk tadika la..dah diajar..tp xdiamalkan, lame2 lupe...hmm..insyaallah la kite amalkan, xkan dilupekan..kalau solat xtau makne tu xtau la nk ckp cm ne..

ahsfantasy24 on 5:45 PM, June 08, 2011 said... BALAS

sibuk duk wjudkan mcm2 mtaplajaran laen, tp asas terabai~

mira the monster on 10:15 PM, June 11, 2011 said... BALAS

kte kne rajin bce ni :D
btw,blog kamu comel sgt5 rase sejuk je masuk blog ni..eceh !

Shiety Myra Chubbyra ;P on 12:30 PM, June 12, 2011 said... BALAS

zaman sekarang ..
pendidikan Islam dah kurang dititikberatkan

cik mas on 10:24 PM, June 13, 2011 said... BALAS

@emi nizam

betul... budak2 sekarang dh pandai :)

cik mas on 10:25 PM, June 13, 2011 said... BALAS

@misyamissyou

tu pentingnya alfatihah... sebab boleh ingt makna masa solat .. ye tak :)

cik mas on 10:25 PM, June 13, 2011 said... BALAS

@ahsfantasy24

tau x pe...mcm2 sekarang ni.. yg elok mcm kat skola trgganu.. baca quran sebelum masuk kelas :)

cik mas on 10:26 PM, June 13, 2011 said... BALAS

@mira the monster

tq mira sayangg... :)
sejuk sebab bagi aircond kowt.. hee.. :)

cik mas on 10:27 PM, June 13, 2011 said... BALAS

@Shiety Myra Chubbyra ;P

betul 2... mcm jenayah, kes tak berkhlak.. merisaukan masyarkat...

muhamad hanif on 10:44 PM, June 13, 2011 said... BALAS

hahahah..selamat tengahhari cikgu ;)

shopping2u on 5:44 AM, June 14, 2011 said... BALAS

blog anda best..xcaye?meh tgk sini
http://www.my-shopping2u.com/2011/06/blog-yang-telah-dikaji-selidik-tadi.html

shopping2u on 5:47 AM, June 14, 2011 said... BALAS

blog anda best..xcaye?meh tgk sini
http://www.my-shopping2u.com/2011/06/blog-yang-telah-dikaji-selidik-tadi.html

 

dunia.ku.dunia.cikgu Copyright © 2010 Designed by CikMas