Wednesday, June 15, 2011

Yakinlah dengan pasangan yang ada disamping kita, Jangan pula dibanding beza!





Dalam sesebuah hubungan, setiap manusia inginkan yang terbaik. baik lelaki mahupun wanita, mahukan kehidupan bahagia, memiliki pasangan yang beriman, memahami, meyayangi setelus hati, setia dan sabar. Bagi aku, hubungan yang bahagia tidak terletak pada kemewahan. Ini pendapat aku. biarpun pendapat orang lain katakan tiada kemewahan tidak akan bahagia juga kelak. Malahan, hubungan yang bahagia datangnya dari hati. Hati yang ikhlas menerima pasangan seadanya, berada di samping ketika susah dan senang dan sabar dengan kerenah masing-masing. tetapi dalam dunia ini, ada jenis manusia yang tak habis-habis suka membanding beza hubungan sendiri dengan hubungan orang lain, membezakan itu ini hingga hubungan semakin hari semakin suram.



Membanding beza terbahagi kepada dua aspek dimana banding beza yang postif dan negatif.

Banding beza Positif


Pada pendapat aku, banding beza positif banyak lagi cabangnya :
  • Contoh situasi : Banding beza kejayaan

Abang : Sayang, Zarul tu dengan makwe dia tu pandai betullah, pointer semester sama-sama tinggi. tak pernah jatuh 3.5 kebawah. kita tiru cara diorang belajar nak? mesti kita boleh berjaya macam diorang.

Sayang : Ha'ah lah, diorang berdua memang pandai, tapi abang janganlah banding-bandingkan kita dengan diorang. diorang tu budak sekolah sains, kita ni budak sekolah menengah biasa saje.


Si lelaki membanding beza hubungannya dan berharap sang kekasih memahami hasrat untuk berjaya bersama. tetapi si perempuan pula buat gaya ego, apasalahnya beri semangat, kekuatan dan sokong pendapat pasangan. Pasti hubungan akan lebih manis dan si lelaki akan rasa lebih di hargai. Banding beza ini akan membawa kebaikan dimana pasangan sama-sama mencipta kejayaan kerana saling menyokong.
  • Contoh situasi :Banding Beza Keimanan

Isteri : Abang, rasanya dah lama kita tak solat berjemaah, kita solat sama-sama nak? Abang imamkan ya?

Suami : Boleh sayang, kita solat sama-sama. Kita doakan untuk hubungan kita supaya kekal hendak-Nya. macam keluarga Ustaz Fadli tu, sentiasa solat jemaah, bahagia je tengok mereka kan?


Kadang-kadang ada lelaki bila bersama pasangan, dia berharap pasangannya akan sentiasa mengajaknya kearah kebaikan. Mengingatkannya supaya bersolat, bersabar, dan sentiasa ingat pada Allah. Banding beza seperti ini membawa kepada kebaikan kerana ia sama-sama membawa pasangan ke pintu syurga dan sama-sama mendapat pahala. Indahnya pasangan seperti ini.


Banding beza negatif


  • Contoh situasi : Banding beza kemewahan
Perempuan : B, bila u nak belikan i rantai Habib Jewels ni. housemate i si zara tu dah dapat dari boyfie dia. i nak tunggu dari u la b. nanti b bagi ya?!

Lelaki : La baby, nape banding-bandingkan i dengan Zara tu, boyfie dia Doktor, i ni jadi promoter Celcom je. Baby, u kena la faham situasi kita, kita tak sama dengan diorang. Sabarlah, nanti i ada duit, i belikan untuk u ok?


Semua orang pun tahu, kemewahan menjamin kebahagiaan. Itu semua orang kata, bukan aku. Bagi aku, kalau kita biasakan pasangan kita dengan kemewahan, hanyut pasangan kita tu dan pastinya akan naik lemak. Lepas satu-satu yang dimintanya. Bila kita dah tak berduit, hutang piutang sana- sini, ditinggalkan kita jua. Baik lelaki mahupun perempuan, Menangis air mata darah dah tak berguna. Banding beza jenis ini tak membawa apa-apa faedah. malah membinasakan hubunga. tetapi jika kita fikirkan dari aspek yang positif, dengan duitlah manusia boleh berkahwin, mendapat makan, tempat tinggal, berjaya dan sebagainya.


  • Contoh situasi : Banding beza Paras rupa dan bentuk badan

Abang : Sayang, kenapa pakai tudung bawal ni. tak cantiklah. cuba tengok perempuan yang jalan tu, pakai selendang beli-belit, ada sanggul nampak bentuk badan. serius cantik! sayang pakai macam tu bila kuar dengan abang lepas ni ya.

Sayang : baik la Abang, demi abang. nanti sayang cari dan pakai ok. Sayang abang!


Situasi macam ni bukan benda janggal. benda biasa dan sekarang memang sedang berlaku dimana-mana. pasangan nak masing-masing berubah penampilan, suruh pasangan pakai smart-smart, make up tebal-tebal dan pakai pakaian menjolok mata demi pasangan. ya, mereka sanggup berubah. Banding beza jenis ini jelas membawa kearah yang tak baik. Bagi aku, kalau anda jumpa pasangan jenis ini, dan anda baru nak mulakan hubungan. akhirkan sahaja secepat mungkin sebelum cinta jauh dalam berputik. sebab sedikit demi sedikit dia akan minta anda berubah, berubah, dan berubah. manusia jenis ini tak akan puas! tetapi kalau kita jumpa pasangan yang minta kita berubah supaya pakai pakaian yang labuh-labuh dan menutup aurat, boleh lah lekas-lekas bawa jumpa mak ayah ya. boleh buat calon suami.


thesilentsmiles:  yours is written by God :’)
[Allah, Tuhan yang sentiasa menulis tentang jalan cerita hidup kita]


Setiap pasangan tidak perlulah membanding beza kekasihnya dengan kekasih orang lain. Lihat kemampuan, kelemahan, pengorbanan yang kekasih anda telah lakukan demi hubungan kamu. Bukan minta dia berubah, memuji-muji pasangan lain dihadapan kekasih dan sebagainya. Jangan juga kamu terlalu mimikirkan khilaf yang tak kesudahan. Manusia pasti melakukan kesalahan, tapi tak semua kesilapan dapat memberi perubahan dalam hidupnya. Memaafkan dan bertolak ansur. Apasalahnya tegur menegur kearah kebaikan demi hubungan. Setiap lelaki mahupun perempuan berharapkan pasangannya menerima seadanya, ikhlas dan suci dengan cintanya. Tidak semestinya pasangan yang sama cantik sama padan itu bahagia, yang sebaliknya juga adakalanya lebih bahagia dari yang mementingkan rupa, kemewahan dan nafsu.



“kalau kita sukakan seseorang, jangan beritahu si dia. nanti allah kurangkan rasa cinta padanya dan allah takkan bagi. tapi luahkan pada allah, beritahulah allah. allah maha tahu jodoh kita siapa.”

itu sahaja, selamat membaca. kalau suka boleh LIKE! :)




dari jari si penulis biasa : cikmas



Categories , ,

24 anak murid kena cubit:

chegu abbas on 2:19 AM, June 15, 2011 said... BALAS

kalau psangan itu memahami hati budi masing...x kan timbul msalah dalam banding beza ni...hihihi....follow je.

❤nadiah.rahim❤ on 2:21 AM, June 15, 2011 said... BALAS

salam cikgu mas...bertemu kite disini..hehe..:))

entri yg sgt best..dan bermkne..suke2..:)

cik mas on 2:37 AM, June 15, 2011 said... BALAS

@chegu abbas

ye abbas.. memang hati pucuk pangkalnya :)

cik mas on 2:37 AM, June 15, 2011 said... BALAS

@❤nadiah.rahim❤

thnks dear.. ada masa jenguk lagi ya.. :)

syafiqakarim on 2:57 AM, June 15, 2011 said... BALAS

nice sgt cikmas. ;)
setuju. mmg byk kes banding2 ni.
bg iqa sng..kau nak banding itu ini,
kau g je kapel dgn org tu.
haha.ceh,

tu terbaik.klo suka org tu,jgn bgtau.
doa dan berharap pd Allah ;)

NaeBlog on 6:28 AM, June 15, 2011 said... BALAS

Cikmas; topik banding-membanding yang sangat best untuk direnungi...
Manusia sememangnya tidak pernah puas... tapi untuk kebaikan tiada salahnya...^^

Cik Diana on 11:40 PM, June 15, 2011 said... BALAS

hOt tOl tOpik nieyh..

RedVixen on 12:37 AM, June 16, 2011 said... BALAS

yup! setuju dengan semua point.

bagi aku bukanlah semstinya pasangan tu kena kaya. at least dia ada niat nak memajukan hidup dia.

kalau cinta sepenuh hati pun tapi pemalas nak buat apa. just an opinion :)

misz athiqah on 1:18 AM, June 16, 2011 said... BALAS

stuju dgn kata2 dalam entry nie...=).. susahlah hidup kita nadai sering dibanding dan mbandingkan dgn org lain..nasib kita lain2..=).. senang orang kita dapat lihat.. susah orang jarang kita dpt lihat kan..=)..
tapi saya seorang yg pcaya...duit itu bukan sgala2nyer dalam hidup..tapi sgalanyer2 dalam hidup perlukan duit..=)... duit xmjanjikan kebahagiaan...namun duit itu mjamin kbahagian..=).. pendapat kita lain...tapi saya setuju dgn ckgu..=)

Tengku Nizam on 3:21 AM, June 16, 2011 said... BALAS

menu bar cam sy tu ek? sbenarnye sy just guna menu bar dari blog designer tu je, tp sy tambah border je, bagitambah menarik.. klau nak saya ajar , nanti saye buat tutorial tambah border, border ni lengkungan tu ..

Ash Shikano on 3:53 AM, June 16, 2011 said... BALAS

wah...setuju! cinta kerna ALLAH..afdal dan bhgia ke akhirnya..

Tengku Nizam on 5:32 AM, June 16, 2011 said... BALAS

da siap da tutorial , http://www.tengkunizam.com/2011/06/tutorial-bentuk-border-dan-cara-nak.html , klau tak faham, tanye la ek.. huhu

cik mas on 10:35 AM, June 16, 2011 said... BALAS

@syafiqakarim

sayang.. kalau kita luah pada Allah, rindu kita terhadap lelaki itu akan lebih indah.. perasaan juga akan lebih suci... percaya lah :)

cik mas on 10:36 AM, June 16, 2011 said... BALAS

@NaeBlog
thanks dear... betul.. manusia sekarang x pernah puas dan x pernah bersyukur....

cik mas on 10:36 AM, June 16, 2011 said... BALAS

@Cik Diana

hot macam mana tu cik diana :) tq drop coment here :)

cik mas on 10:37 AM, June 16, 2011 said... BALAS

@RedVixen

yup niat memang sangat penting! :)

cik mas on 10:42 AM, June 16, 2011 said... BALAS

@misz athiqah

zaman sekarang duit memang penting... tp kita tak boleh bergantung pada tu sahaja, niat nak kena ikhlas, iman nak kena kuat :)

cik mas on 10:42 AM, June 16, 2011 said... BALAS

@Tengku Nizam

ha ah macam menu bar kamu.. :)

cik mas on 10:43 AM, June 16, 2011 said... BALAS

@Ash Shikano

betul tu yang.... :)

kena betulkan niat.... kan.. :)

cik mas on 10:43 AM, June 16, 2011 said... BALAS

@Tengku Nizam

thnks nizam, cikmas x try lagi... tp nanti dah buat or ade pape mslh cikmas gtau ye :)

kookie on 1:59 PM, June 16, 2011 said... BALAS

hye cikgu. :D

+Mel Amalina+ on 9:20 PM, June 16, 2011 said... BALAS

salam..cik mas, cek blog sy, ade sumthing tuk cik mas ^_^

cik mas on 4:49 AM, June 18, 2011 said... BALAS

@kookie

hye kookie :)

cik mas on 4:50 AM, June 18, 2011 said... BALAS

@ Mel Amalina

terima kasih banyak2 sayang :)

 

dunia.ku.dunia.cikgu Copyright © 2010 Designed by CikMas