Tuesday, November 30, 2010

kebahagiaan terletak pada wang ringgit?

ini hanya sekadar pendapat & pemikiran blogger x seberapa seperti saya. anda? sy tak pasti anda juga mungki berfikiran seperti saya, menolak pendapat sy atau menyokong. itu terpulang. kalau kita bandingkan dlu dan sekarang..dlu kebahagiaan terletak pd kasih sayang, kalo sekarang?? kebahagiaan terletak pd duit! bukti???


pelajaran
kalo dlu anak2 yg ibu bapanya hantar ke sekola inggeris ataupun skola arab pasti akan cerah masa depannya. org yg x berduit? anak2 terabai. anak2 juga tidak dapat pergi ke sekolah untuk menimba ilmu. bukan sekadar memberikan pelajaran, mungkin memberi sesuap nasi adalh satu bebanan. kalo sekarang juga, duit adalah segalanya, kalo anak2 x pandai d hantar juga ke kolej @ Universiti berswasta. kalo anak pndai tp duit xda mslh juga, x dpt biayai anak teruskan pelajaran.

kesihatan
kalo dlu mahupun skrg, walaupon wujud hspital kerajaan, anda kena sedar bdn kita perlukan suplement utk bg bdn kita lebih bertenaga pada masa tua kelak. dengan duit juga, pembedahan dan bil2 kesihatan perlu d jelaskan...simpati kepada insan yg kurang berkemampuan, tidak dapat biayai keluarga yg sakit.

hubungan
kalo dlu hubungan dgn keluarga atau pasangan yg terbaik adalah dgn eratnya kasih syg antra 1 sama lain. tp skrg? dengan duit mata manusia menjadi gelap. mana tak nya dengan wang perempuan akan pndg tinggi pd lelaki. lelaki juga perlukan perempuan yg berada, agar mereka tidak hanya berkerja keras seorg diri menanggung keluarga. dengan ekonomi negara yg meleset semua brg dah mhl, duit pula mcm air. hantaran perempuan makin mahal, kalo lelaki x berduit, sukar pula nk pertimbangkan hal kahwin. jika kita lihat juga dgn era negara semakin membangun, kes penceraian akibat dr kurangnya kemampuan si suami menyara keluarga.

pendedahan
kalo golongan berkemampuan mudah terdedah dengan semua perkara. melayari internet mudah juga kecapi peluang pekerjaan, kalo yg tidak berkemampuan, tinggal pula d pedalaman? pendedahan kurang punca keciciran. hrp pula pd surat khabar, beli surat khbr juga kna duit.

pemakanan
badan sihat, otak cerdas lahir dr pemakanan yg berkesan iaitu pemakanan seimbang & makanan berkhasiat. ia perlu d beli dengan wang ringgit. mana mungkin makanan berkhasiat diperolehi dgn percuma? kalo d bandingkan murid di sekolah. jika yg pandai pasti terdiri dari latar belakang keluarga yg berada, mempunyai wang ringgit & mampu beri kebahagiaan & kesihatan kpda anak. golongan keluarga kurang berkemampua pula, anak2 tidak dapat rasai makanan berkhasiat, ia juga memberi kesan negatif juga terhadap IQ anak.

p/s : kesimpulannya, kebahagian tidak terletak pada wang ringgit. ia terletak pd agama. rezeki di tentukan oleh Allah, bermohon lah kepada Nya agar di permudahkan segala urusan & dipermurahkan rezeki agar kebahagian meniti hari kelak..


5 anak murid kena cubit:

ijatnuar87 on 2:50 AM, December 01, 2010 said... BALAS

ahaks...ader duit bnyk nnt kena bunuh, kalu xder duit pom akan terbunuh(xleh beli mknan), jadi biar la ader duit sikit jek...

PinQib on 2:58 AM, December 01, 2010 said... BALAS

betul. xda duit x bahagia tauuu


CIKGU SEKARANG GARANG!
Kisah Jiwang. MUST READ!

♥..cik_mas..♥ on 3:24 AM, December 01, 2010 said... BALAS

ijat :

taw x pe....wat masa sekarang duit segala2nya...bersedrhanalah...beringat sebelum kne ye tak?? heee

ika honey bunny on 7:17 AM, December 08, 2010 said... BALAS

hehe. betul tuu.. money can bring happiness. tapi kadang2 sbb duit jugak bagi banyak sengsara kan? hehe. well, it depends kan? tapi tak dinafikan, duit tu macam air. takde duit boleh mati kutu kita. ;)

Anonymous said... BALAS

biaselah cik mas,,dunia dah berubah sekrg ni,,duit dipandang skrg,,,bukan lagi ksih syg, kebahagiaan,cinta and so on,,nak pilih menantu pon nk yang berduit,,aduhaiii,,,,,teacher nini

 

dunia.ku.dunia.cikgu Copyright © 2010 Designed by CikMas