Monday, August 15, 2011

Pembedahan Cinta




Hari ini aku berminat untuk kongsikan pada rakan-rakan tentang satu kisah pembedahan cinta. manusia yang berdepan dengan pembedahan cinta pasti akan mengambil masa yang lama untuk pulih seperti sedia kala. Apa itu pembedahan cinta? ianya bermaksud cinta + sayang = pengkhianatan. Ini bermaksud bermulanya sesuatu hubungan dengan kasih sayang yang telus dan berakhir dengan pengkhianatan yang tak pernah berkesudahan. Pengkhianatan ialah benda yang paling dibenci oleh sesiapa sahaja. Manusia mana suka dikhianati lebih-lebih lagi dalam hubungan berteraskan cinta dan sayang.

Aku dedahkan mata dan hati kalian dengan satu kisah sebenar yang berlaku terhadap salah seorang sahabat aku, bukan niat menghebahkan keaibannya, malah demi menyebarkan pengajaran kepada kita semua supaya jangan terlalu taksub dengan cinta. Kisah ini juga memberi peringatan kepada saya sendiri.

Watak dalam cerita ini :

Lelaki penyayang = K (bukan nama sebenar)
Lelaki keparat = A (bukan nama sebenar)
Perempuan = F (bukan nama sebenar)


Bab 1 : Pantai Cinta


[Pantai itu tenang, tetapi ketenangan itu itu tidak kekal tatkala ombah datang merempuh]


Alkisah, bermulalah percintaan tegar antara dua orang insan yang telah ditakdirkan Allah bertemu dalam sebuah temuduga. Pertemuan yang tidak disangka-sangka. Hanya dengan satu senyuman yang terukir lantas menusuk dijiwa dua insan ini. Lelaki ni namanye K dan yang perempuannya pula ialah F. Dari senyuman itu wujudlah satu perasaan ingin mengenali antara satu sama lain. Itu memang adat dan lumrah, keraia fitrah dimana lelaki tertarik dengan perempuan, dan begitu juga sebalinya. Berbekalkan nombor telefon yang tersimpan, mereka berhubung, dan tidak disangka-sangka Allah telah pertemukan mereka sekali lagi di dalam kampus pengajian yang sama, dan kelas kuliah yang sama.

Si K pun berjanji dengan F, "sy nak jage awk kat sana dengan sebaik mungkin selagi masih ada daya dalam diri saya". F merupakan gadis yg amat baik, menjaga pergaulan dgn lelaki dan seorang yg pendiam. Si K ni pula seorang yang keanak-anakkan. Mereka sangat menyayangi antara satu sama lain cuma si F ni tak pandai nak tunjuk rasa sayang dia pada si K. Tapi walaubagaimanapun masalah tersebut dapat di atasi dan merka bahagia seperti pasangan lain. Saling bergantung dan saling melengkapi anktara satu sama lain. Dalam pada itu K tidak langsung melupakan janji yang pernah diluahkan pada F, iaitu menjaganya dengan sebaik mungkin dan begitu juga F, siapa yang menyakiti K, itulah musuhnya.

Bab 2 : Kemelut

Namun, cinta mereka tidak kekal lama hanya satu tahun lebih sahaja. mereka terpaksa berpisah secara baik. Disebabkan asyik bergaduh dan tidak dapat menemui keserasiaan antara satu sama lain, maka mereka pun berpisah. Perpisahan itu tak pernah berjaya membuang rase sayang dalam hati masing-masing. malah mereka berdua masih berkawan dan mengambil berat antara satu sama lain. Masa berganti masa, genap setahun mereka berpisah si K ni pun telah memulakan hubungan yang baru brsama kekasih lain untuk menutup rasa kekecewaan bersama si F. F tidak dapat menerima kenyataan. Pada ketika itu hati F sakit dan K hanya mendiamkan diri. Ikatan cinta mereka telah pun terputus dan berakhir.


Bab 3 : Hujan sayang





Rasa sayang yang tidak pernah mati. K dihantui rasa bersalah. Setiap hari dalam kls matanya sayu melihat F. tapi dia hanya boleh menjaga F dari jauh. Tiap kali K n aweknya tserempak dgn F, K akan lari dan mengelak. K tidak sampai hati untuk berdepan dgn F. K hanya mampu berdoa agar F kuat dan tabah. Semakin hari K nmpk F makin kuat. Tuhan memakbulkan doa-doa K untuk F. K gembira melihat F tersenyum kembali. Apabila F dalam kesusuhan, K tetap menolong F walau apa jua keadaan. K tetap sayang F sama seperti saat mereka bersama dahulu, lebih dari kasih sayangnya terhadap kekasih K.



Pengkhianatan

K gembira melihat F gembira, namun tanpa K sedari F sudah mula berskandal dgn orang yang paling dibenci K iaitu A!! A ni kiranye parasit dalam kelas. Kebiasaanya akan memeprdaya perempuan dan menghancurkan perempuan yang pernah terlentok dalam ayat-ayat manisnya. Setakat ini sudah 4 orang perempuan terpedaya dengan muslihatnya. Semua perempuan diangkatnya seperti bidadari kononya sehingga perempuan itu mampu menyerahkan segalanya. Apabila masa cuti si A ini akan ke Sempadan negeri untuk melayan GRO. K tidak pernah langsung seteru dengan A walaupun mereka mendiami rumah sewa yang sama. Bagi K, A adalah musuh kerana A sentiase mencari peluang menjatuhkan K. Namun tanpa K duga. F menjadi perempuan simpanan A. F mengetahui A ade sudah ada kekasih di luar tetapi F langsung tidak mempeduli semua itu. F yang dulunya seorang yang baik, lemah lembut, pemalu, pendiam sudah mula berubah perwatakannya menjadi semakin teruk. Semakin hari semakin hilang arah hidupnya.




Bab 4 : Redha

[Mendekatkan diri pada Allah adalah jalan paling berkesan menemui kebahagiaan]


K semakin hilang pertimbangan dan berusaha juga memperbaiki F yang sudah hanyut tetapi tidak berdaya. K sangat berasa bersalah kerana pernah meningglkan F suatu masa dahulu. Janjinya hendak menjaga F terkubur begitu sahaja. F dengan kehanyutan hidupnya. K semakin hari semakin lemah, K telah menghidap satu penyakit yang amat sadis, namun F langsung tidak bertanya khabar tentang K. K semakin hari semakin sakit, cuba untuk menerima kenyataan dan redha dengan apa yang berlaku. Tidak disangka F yang pernah dia kenal dahulu sudah berubah menjadi perempuan yang amat menyayat hati sehingga mampu membiarkan maruah dirinya dipijak-pijak. K pasrah dan meneruskan hidup dengan dihantui rasa bersalah. janjinya hanya satu iaitu pada Allah, supaya mengembalikan F yang dahulu dan berada di sisi K hingga akhir nafasnya. K berdoa, membaca yassin dan membuat solat hajat setiap hari tanpa rasa putus asa untuk emmastikan F kembali kepangkal jalan.

Semoga doa K terhadap F dimakbulkan Ilahi. Sama-samalah kita doakan kebahagiaan mereka berdua. Dan semoga F dan A kembali ke pangkal jalan dan berubah. InsyaAllah.


Moralnya :
  • Apabila kita telah berjumpa dgn seseorang yg kita syg. Jgnlah kita mencari yg lebih baik dari itu. Kita patut hargai org yg berada di depan kita sebaik2nya. Jgn kita menoleh ke blakang lg kerana yg berlaku ttp dah berlaku. Semoga yg berlalu tidak berulang lg dan ingatlah,org yang paling kita syg,itulah yg paling cantik dan paling baik. Wlpun nk ikutkan byk lg yg cantik dan dan baik sprti yg kamu inginkan. Akhirnya tidak akan mendpt apa2. ♥

  • Perginya seorang yang kita sayang, Allah gantikan dengan beribu-ribu orang yang menyayangi & mencintai kita




[Cintailah yang maha Esa kerana dengan hanya bersamanya, kita tidak akan pernah rasa disakiti malah rasa lebih disayangi]


Categories

0 anak murid kena cubit:

 

dunia.ku.dunia.cikgu Copyright © 2010 Designed by CikMas