Thursday, January 20, 2011

aku sayang mereka!

hari ini hari indah
aku tak akan sia-sia kan lagi
cuti hujung minggu memang masa untuk berehat
bagus juga, rehat badan dan otak setelah 5 hari menghadap kuliah

entry sebelum ini memang biasa aku cakap
aku suka kanak-kanak
kanak istimewa khususnya
tapi kali ni aku bukan cerita psala kanak-kanak istimewa
tapi kanak-kanak yang panggil aku mak cu
anka sedara aku bukan anak sedara kau


ini anak abg aku yg no dua, abang fadhil namanya
ada dua orang anak namanya amirul rasyad 6 tahun dan amirul rayyan 3 tahun



amirul rasyad aku panggil irsyad


memang itu nama manja nya
sebenarnya kalau anda nak tahu dari kecil kita dah boleh nampak potensi seorang budak
contoh kalau dia tak suka mengalah bila bermain
maknanya bila dah besar dia jenis budak yg suka kan cabaran dan mampu hadapi saingan
ini pendapat aku, pendapat korang aku tak pasti
irsyad memang begitu
sangat tegas, berterus terang tapi mendengar kata dan berkepimpinan
aku pernah ingat dialog irsyad dengan ummi nya dekat kedai mainan

irsyad : ummi, irsyad nak ultraman
ummi : ummi tak ada duit lagi sayang, gaji tak masuk lagi.
irsyad : bila gaji ummi masuk?
ummi : akhir bulan, nanti ingat kan ummi belikan ultraman untuk irsyad ye sayang?
irsyad : baik ummi (sambil mengangguk dan berlari terkinja-kinja)

aku tak reka cerita, ini dialog mereka yg aku dengar dengan telinga aku
lihat dengan mata aku
walaupun irsyad baru 6 tahun tapi paham sudah bila ummi nya pesan
kalu kanak-kanak lain mau menghentak-hentak kaki di kedai itu
menangis meraung-raung sampai ibu ayah pun malu
tapi irsyad sangat matang
itu yang pasti



amirul rayyan aku panggil yayan


yayan lelaki sebenarnya, bukan perempuan
tapi aku memang tak boleh ubah nama panggilan itu
manja sangat bila panggil dia

yayan berbeza watak dengan abang nya irsyad
budak kecil lagi tahu menangis sahaja
kalau nampak irsyad di peluk ummi nya, begitu cemburu dan memukul irsyad sekuat hati
ahh, memang dah kanak-kanak
tapi aku suka lihat telatahnya
sebab aku tahu setiap pergerakan mereka melambangkan sikap mereka bila mereka besar kelak

yayan jenis kuat cemburu
pada aku yayan ni jenis sensitif. memang tak boleh juga irsyad lebih dari dia
pendiam, tak suka berterus terang, makan dalam dan orang yang tinggi IQ nya
ini pendapat aku
kelak sudah mereka dewasa mungkin apa aku fikir jadi realiti
mungkin juga ilusi semata



[ gambar : irsyad (abang) dan yayan (adik)]


walau pun mereka banyak kerenah bagai
aku tetap sayang mereka
sayang macam anak sendiri
walaupun tak ada anak lagi
tapi mereka ibarat nyawa aku
cubit peha kanan, peha kiri terasa


bila ada hayat didunia lagi
usaha lah kita untuk selalu ucapkan perkataan bermakna
sayang,
cinta,
terima kasih
dan minta maaf pada orang yang kita sayang
jangan pula bila mereka tiada atau kita yang tiada tinggalkan bumi ini
menyesal tak sudah, rugi diri sendiri, menangis air mata darah pun tak kan ulang kembali kenangan manis bersama mereka

sementara aku masih diberikan nikmat dan hayat yang sempurna
aku mohon maaf kepada dunia, dengan segala khilaf aku terhadap kalian
terima kasih sentiasa menyokong penulisan aku
aku sayang diri aku, mak dan ayah, keluarga
aku sayang nairul
aku sayang kawan-kawan aku
aku sayang kalian semua

moga hubungan kekal hingga hujung nyawa..insyaAllah




10 anak murid kena cubit:

fATia on 9:41 PM, January 20, 2011 said... BALAS

hehe.. saya pun ada kazen yang begitu... cukup faham nasihat ibu dia.. tapi bila da dijanji mesti tunaikan.. nama pun budak kan..
hee^^
jom tinjau aktiviti IPG saya:)
http://ipgmkdriprasekolah.blogspot.com/2011/01/merentas-desa-aka-keros-kontri.html

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ on 10:00 PM, January 20, 2011 said... BALAS

cumel2 blaka ank saudara cikmas ni ye..mcm makcu dia..
insyaallah...kakD pun sayang cikmas..

maCy on 1:57 AM, January 21, 2011 said... BALAS

budak2 kalau dididik dgn betul, betullah jadinya :)

ijatnuar87 on 2:01 AM, January 21, 2011 said... BALAS

heheheh..comel2 blake..insyaallah,kalu makcu diorang syg camnih,kompom blh jadi menteri ni,xpom enjiner,hehehe....

Syafiq Rosli on 4:10 AM, January 21, 2011 said... BALAS

wah nmpak mcm kembar

♥..cik_mas..♥ on 6:25 AM, January 21, 2011 said... BALAS

@fATia

dah jenguk dah tiya...:)

♥..cik_mas..♥ on 6:26 AM, January 21, 2011 said... BALAS

@LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™

kak D, mas pun sayang kak D jugak..hehehehe :)

♥..cik_mas..♥ on 6:26 AM, January 21, 2011 said... BALAS

@maCy

tau x pe..nanti macy kne didik anak mcm 2 okeh :)

♥..cik_mas..♥ on 6:27 AM, January 21, 2011 said... BALAS

@ijatnuar87

haha..ijat, banyak lah...x de makna die nak jd perdana menteri..huhu..makcu nye pun huru hara jugak kekadang :P

♥..cik_mas..♥ on 6:27 AM, January 21, 2011 said... BALAS

@Syafiq Rosli

tau x pe.... tapi yayan lagi comel :)

 

dunia.ku.dunia.cikgu Copyright © 2010 Designed by CikMas