Thursday, January 13, 2011

Sahabat Blogger : SAYA PELAJAR IPG!



Tempoh untuk segmen ini akan berlangsung:

13 Januari 2011 - 20 Januari 2011 (jam 1 petang)


SAYA PELAJAR INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS KOTA BHARU, KELANTAN







saya bakal guru PENDIDIKAN KHAS MASALAH PEMBELAJARAN, sekarang saya menuntut di semester 7 dan tahun 2011 ini merupakan tahun terakhir saya di IPG tersebut. berdepan dengan kanak-kanak istimewa @ ahli syurga ini memerlukan kesabaran dan sifat empati dalam diri yang tinggi...

setiap insan istimewa tidak menjangka yang mereka akan dilahirkan sebegini..sebagai seorang bakal guru pada masa akan datang, saya perlulah sentiasa memastikan kebajikan dan kejayaan kanak-kanak istimewa ini terbela.

berdasarkan minat dan kecenderungan saya sepanjang kehidupan saya, saya mahir dalam kawad kaki dan juga mengetuai platun dalam badan beruniform. (KETUA KOMANDER & KETUA WIRAWATI PLKN) ..harapan saya agar suatu hari nanti saya akan mendidik kanak-kanak istimewa ini dengan kemahiran kawad kaki..walaupun pada pemikiran anda ia tiada rasional nya..tapi bagi saya, selain kita mengajar mereka kraftangan, urus diri, akademik, agama dan sebagainya..apa salahnya jika selitkan pembelajaran mingguan mereka dengan aktiviti kokurikulum yang dapat membentuk disiplin diri mereka.

korang boleh rujuk entry ni > KLIK SINI dan KLIK SINI


apakah perubahan yang anda mahu buat dalam sistem pendidikan negara sekarang ni?




pada pendapat saya, setiap sekolah di Malaysia sepatutnya memulakan pembelajaran dengan membaca al-quran (muslim)... bagi yang non-muslim..mereka boleh baca kitab mereka di bilik khas dengan bimbingan guru agama mereka.


rasionalnya :

hati akan sentiasa bersih dan suci memudahkan penerimaan dalam pembelajaran..dapat juga mengurangkan tingkah laku maladaptif @ negatif... membaca al Quran juga membuat akal, pemikiran, tindakan dan emosi sentiasa diredhai Allah... selain itu dapat juga kurangkan masalah jenayah, disiplin kes buang2 bayi dan sebagainya..


cik mas potpetpotpet : korang boleh la kenali kanak-kanak pendidikan khas kat LINK ni


16 anak murid kena cubit:

ijatnuar87 on 4:50 AM, January 13, 2011 said... BALAS

hehehehe..kat IPG Kampus Agong skrang dah wat camtu,pagi2 mulakan dengan baca quran...kat skolah2 ganung pom sma gak..pagi2 mula dengan membaca quran....

Azham Vosovic on 6:51 AM, January 13, 2011 said... BALAS

heheh, cikgu kenal NurrHidayah Violin tak? tu nama dia kt FB... dia kakak roomate saya kat Maktab Bahasa Antarabangsa ni... hehehe

rockinsudu on 11:11 PM, January 13, 2011 said... BALAS

wah. akak senior yg same kos, tp lain kampus. hehe

FIFIEY LYCHEE MARATION on 1:33 AM, January 14, 2011 said... BALAS

sangat salute kepaa bakal guru ataupun yang sudah menjadi guru kepada anak yang kurang upaya seperti ini. bukan senang kan nak fahami gaya mereka, mesti kena ada empati dan rasa kasih serta kefahaman yang tinggi untuk menarik hati mereka dalam mendidik..

semoga sis berjaya harungi itu semua. amin. insyallah.

amy azuha on 6:16 AM, January 14, 2011 said... BALAS

hai, saya dari ipg ksah..sy follow awk yea ^^

platipus on 11:31 PM, January 14, 2011 said... BALAS

platipus pon KRS..keh3

PinQib on 1:27 AM, January 15, 2011 said... BALAS

wah bagus cikmas. nice idea. :):):) likey

|I love BADANG|Siapa RAGAD WALEED AL KURDI? |

wantanho on 4:30 AM, January 15, 2011 said... BALAS

akhirnya saya jumpa juga senior yang ambil masalah pembelajaran.. ^^

♥..cik_mas..♥ on 4:39 AM, January 15, 2011 said... BALAS

@ijatnuar87

bagus nye IPG kamu ijat :)

♥..cik_mas..♥ on 4:39 AM, January 15, 2011 said... BALAS

@Azham Vosovic

x knal lah ...dia knal cik mas ?

♥..cik_mas..♥ on 4:40 AM, January 15, 2011 said... BALAS

@rockinsudu

hehe...boleh bertukar2 maklumat kan :)

♥..cik_mas..♥ on 4:41 AM, January 15, 2011 said... BALAS

@FIFIEY LYCHEE MARATION

terima kasih sebab menyokong kami guru2 pendidikan khas..moga Tuhan merahmati kamu :)

♥..cik_mas..♥ on 4:41 AM, January 15, 2011 said... BALAS

@platipus

larh...yeke....lupe lak korang kan ade koko...smoga berkawad baik2 aje :)

♥..cik_mas..♥ on 4:41 AM, January 15, 2011 said... BALAS

@PinQib

thanks qib... :)

♥..cik_mas..♥ on 4:42 AM, January 15, 2011 said... BALAS

@wantanho

sy pon jumpe kamu..junior PK kan.. :)

ade lagi senior k..diorg tgh tunggu posting...

dyg on 5:28 PM, January 15, 2011 said... BALAS

salam dr Kent! :)

 

dunia.ku.dunia.cikgu Copyright © 2010 Designed by CikMas